Vad ska du som säljare av laddbox tänka på kring standarder, märkningar och certifieringar?
Det kan kännas som en djungel av olika krav och märkningar när det gäller laddboxar. Men det är precis som med vilken annan teknisk produkt som helst. Ju mer testad den är, desto säkrare är den för den som använder den och för den som ska installera den. Nedan förklarar vi skillnaderna mellan olika märkningar och varför GARO Entity är marknadens säkraste laddbox. Genom sin tredjepartscertifiering kan du som ska sälja GARO Entity känna dig helt trygg med att laddboxen är säker och inte riskerar att skada installatören, fastigheten eller bilen.
Vilka olika standarder och certifikat finns det?
Inom Europa finns det säkerhetskrav som produkter som säljs på marknaderna måste uppfylla.
Produkten ska:
- ha en EU-försäkran
- vara CE-märkt
- vara märkt med typbeteckning eller modellbeteckning (identifiering av produkten)
- vara märkt med vilken ström och spänning den är avsedd för (märkdata)
- vara märkt med tillverkarens namn och postadress
- vara märkt med importörens namn och postadress (om tillverkaren inte finns inom EU/EES)
Utöver detta kan produkten även vara testad av en tredje part för att kvalitetssäkra att ovan är korrekt, vilket GARO Entity Pro är.
Tredjepartcertifiering
GARO Entity Pro är tredjepartscertifierad godkänd med unik säkerhetslösning
GARO Entity Pro har tredjepartscertifierats (CB certifikat) utfärdat av det väletablerade certifieringsbolaget TÜV SÜD i Tyskland. CB certifieringen bygger på av TUV SUD genomförda och godkända tester enligt relevanta produktstandarder. För en laddbox gäller i huvudsak produktstandarden EN 61851-1*
Godkännandet inkluderar flertalet underliggande standarder. Därmed har testning genomförts inom bland annat påfrestande klimatpåverkan under flertalet månader. Även omfattande EMC- testning har genomförts, vilken syftar till att produkten inte stör eller störs av annan elektronisk utrustning. Utöver detta har laddboxen säkerhetsfunktioner som är bättre än vad standarden kräver. I tillägg till att vår produkt är tredjepartcertifierad, har vi funktioner som överträffar kraven i standarden. GARO Entity övervakar utgående spänning på Typ2 uttaget eller pluggen och om något visar sig vara fel, som ett bränt relä eller defekt på kretskortet så kommer den automatiska shunt trip funktionen aktivera den inbyggda allpoliga brytningen för att skydda mot personskador men också ombordladdaren i bilen. Med andra ord är det en dubbel säkring om fel skulle uppstå. Vi har också inbyggt överspänningsskydd som skyddar laddaren och fordon mot eventuell överspänning i form av blixtnedslag, som även känner av över/underspänning på nätet som ser till att bilen bara laddas när spänningen från nätet är korrekt. Därmed en har GARO Entity en godkänd unik lösning gällande elsäkerheten i laddboxen. Slutanvändare, kunder och installatörer kan därmed känna sig trygga med att produkten håller det den lovar.
Sammantaget ger tredjepartcertifieringen ett kvitto på att vi har utvecklat en lösning som uppfyller laddstandarden. Detta möjliggör installation utan extern jordfelsbrytare. Varje ladduttag ska ha individuella skydd, för att inte ett fel vid ett uttag skall drabba andra uttag. Eftersom GARO Entity har alla relevanta skydd integrerade, kan installation utföras med "seriekoppling" av laddare, d.v.s. låta flera laddare dela på samma matande kabel.
*Produktstandard för en laddbox är i huvudsak EN 61851-1 . Utöver denna kräves uppfyllnad av ytterligare ett antal standarder. Några högst relevanta är IEC 62955 (Jordfelsskydd), IEC 61439-1 (Elutrustning) och ett flertal EMC standards. GARO Entity PRO har också relevanta individuella skydd integrerade, som baseras på EN61008-1(RCD), EN60898-1 (MCB). Dessutom är produkten förberedd för kommunikation enligt ISO15118. Detta gör godkännandet av GARO Entity Pro unik på marknaden.
Läs mer om testerna.
Tryggt och kostnadseffektivt
I GARO Entity PRO och GARO Entity Compact ingår alltid godkänd jordfelsbrytarfunktion och överspänningsskydd i laddboxen. Det innebär att slutanvändaren slipper kostnader för inköp av dessa produkter och du som elektriker minskar kostnaden för installationstid.
Om dessa funktioner inte skulle ingå skulle ägaren för laddboxen bära ansvar för att de installeras av dig som elinstallatör separat i elcentralen, alternativt i eget skåp vid sidan av, om plats ej finns i elcentralen (vanligt i hus som ej är nybyggda). Detta är ett krav för att installationen ska anses som säker.
GAROs produktchef förklarar:
”En tredjepartcertifiering är väsentlig ur flera perspektiv. Våra slutanvändare ska kunna sova gott om natten när bilen laddas och installatörerna kan känna sig trygga under och efter installationen. Genom hela utvecklingsprojektet av GARO Entity har vi haft ett kompromisslöst fokus på produktsäkerheten. Det har varit vår största prioritet för att erbjuda marknadens säkraste produkt, både idag och i morgon.
Certifieringen visar på att vi som bolag tar ansvar för de produkter vi erbjuder på marknaden. GARO Entity, som började levereras ut under det första kvartalet i år, bygger på en ny teknisk plattform och inkluderar flertalet skydd inbyggt i produkten. På så sätt tar vi ett större ansvar för säkerheten och hela installationen då detta vid många andra lösningar behöver köpas till av elektrikern och installeras separat i befintliga eller nya elcentraler eller mellan laddboxar vid seriekoppling i större installationer.” säger Johan-Christer Svensson, Commercial Product Manager GARO E-mobility.